Eiwitrijk voedsel

Een eiwitrijk dieet is tegenwoordig erg populair. De reden is simpel, eiwitrijk voedsel ondersteunt het lichaam tijdens diëten! En dat heeft meerdere redenen.

Eiwitrijk dieet

Door voldoende eiwitten te eten tijdens een dieet voorkom je spierafbraak. Spierweefsel is opgebouwd uit eiwitten. Wanneer je tijdens een dieet minder gaat eten loop je het risico om naast vetreserves, ook spiermassa te verbranden. Dit terwijl juist de hoeveelheid spiermassa ontzettend belangrijk is bij het verbranden van vetcellen. Iedere spiercel verbruikt energie en helpt bij het verbranden van je vetreserves. Dit is ook de reden waarom krachttraining belangrijk is om vet te verbranden. Door krachttraining maak je spierweefsel aan wat dus weer helpt bij het verbranden van vet. Door voldoende eiwitrijk voedsel te eten tijdens een dieet voorkom je dat je lichaam spiercellen afbreekt en door eiwitten te eten maakt het lichaam eerder spiercellen aan.

Eiwitten ondersteunen bij het afslanken

Eiwitten geven een langer verzadigd gevoel dan koolhydraten en vetten. Wanneer je dus eiwitrijke voeding eet in plaats van koolhydraten en vetten, eet je automatisch minder op een dag waardoor je ook minder kilocalorieën binnen krijgt. Hierdoor zal je lichaam eerder gedwongen worden op vetreserves als brandstof te gebruiken en zal je afvallen. Op deze manier ondersteunen eiwitten dus indirect bij het afslanken.

Eiwitten en de bloedsuikerspiegel

Wanneer je koolhydraten eet worden deze koolhydraten afgebroken tot glucose en in het lichaam opgenomen. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Om deze glucose vanuit het bloed in de cellen op te slaan als glycogeen, is het hormoon insuline nodig. Dit hormoon zorgt er dus voor dat glucose vanuit het bloed wordt opgeslagen als brandstofreserves in je spieren en in de lever.

Wanneer deze reserves vol zitten, en je toch blijft eten gaat je lichaam dit overschot aan glucose opslaan als vetreserves. Insuline zorgt dus voor opslag van koolhydraten in vet.

Eiwitten hebben heel weinig invloed op de bloedsuikerspiegel waardoor de productie van vet opbouwende hormoon insuline beperkt blijft. Je hebt dus een langer verzadigd gevoel, en er wordt geen vet opgebouwd.

Eiwitrijk voedsel

Eiwitten zitten in heel veel levensmiddelen. Eiwitrijk voedsel is onder te verdelen in zowel plantaardige als dierlijke producten. Voorbeelden van producten waar plantaardige eiwitten in zitten zijn graanproducten, noten, tofu, soja, rijst, bruine bonen, linzen, paddenstoelen. Dierlijke eiwitten zitten in producten als gevogelte, vlees, vis, eieren en zuivel.

Dieet Pro past in ieder eiwitrijk dieet

Een shake Dieet Pro van slechts 79 kcal bevat ruim 18 gram eiwitten en is nagenoeg vrij van koolhydraten, vet en suiker. Dieet Pro bevat een speciaal soort langzaam verteerbaar eiwit genaamd micellar caseïne, gecombineerd met groene thee, L-carnitine, L-choline om het lichaam te reinigen via de lever, en een mix van vitamines. Ook bevat Dieet Pro chroom dat helpt om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Hiermee is Dieet Pro een ideaal product voor in een eiwitrijk dieet.

Volg ons op social media

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en recepten!

Er is een fout opgetreden bij het inschrijven, probeer het later nogmaals

U bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief

Top