Koolhydraatarm dieet

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam, net als eiwitten en vetten. Koolhydraten worden ook wel suikers of sachariden genoemd.

Waar zitten koolhydraten in

Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals brood, rijst en pasta, maar ook in aardappelen  en peulvruchten. Het lichaam breekt alle koolhydraten af tot glucose, want dit is de vorm waarin het lichaam het gebruikt als brandstof.

Wat gebeurt er met koolhydraten

Wanneer er teveel energie binnenkomt wordt dit als eerste opgeslagen als reserves in de lever en in de spieren. Maar wanneer die voorraden vol zijn, wordt er een andere voorraad aangelegd, in de vorm van vet!

Koolhydraten en de bloedsuikerspiegel

Met name enkelvoudige koolhydraten (snelle suikers) zoals wit brood, snoep, koek, gebak, cola, fast food, alcohol, suiker maar ook witte pasta worden heel snel afgebroken tot glucose en leiden zo tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt, hoe meer insuline er wordt geproduceerd en hoe sneller je vetweefsel zult aanmaken.

Hierdoor kun je begrijpen waarom snelle koolhydraten meestal niet de juiste bron van energie zijn. Binnen korte tijd krijg je namelijk heel veel glucose binnen waar die hoeveelheid energie wellicht op dat moment helemaal niet nodig is. Deze energie gaat wordt als vet in het lichaam opgeslagen. Zeker wanneer je regelmatig snoept, bouw je elke dag aan een groter wordende vetvoorraad.

Bloedsuikerspiegel schommelingen

Daarnaast geldt ook, hoe sneller de bloedsuikerspiegel stijgt, hoe meer insuline er wordt geproduceerd die je bloedsuikerspiegel laat dalen. Bij een lage bloedsuikerspiegel krijg je weer trek in eten (met name in zoetigheid) waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Je eet enkelvoudige koolhydraten, je bloedsuikerspiegel stijgt snel, je lichaam maakt veel insuline aan om deze glucose uit het bloed in de lichaamscellen te transporteren, de bloedsuikerspiegel daalt weer snel en je krijgt weer trek in zoetigheid. Hierdoor eet je automatisch veel op een dag en sla je heel makkelijk vetreserves op.

Eiwitten hebben heel weinig invloed op de bloedsuikerspiegel en geven dus ook een langer verzadigd gevoel. Je eet hierdoor automatisch minder, en de productie van het vet opbouwende hormoon insuline blijft beperkt.

Koolhydraatarm dieet

Welke koolhydraatarme producten passen nu in een koolhydraatarm dieet? In vele producten zitten koolhydraten, zoals bijvoorbeeld in brood, gebak, aardappels, peulvruchten, pasta, rijst en veel fastfood producten. Deze producten zal je moeten beperken in het koolhydraatarme dieet. Het is echter niet zo dat je in dit dieet alleen koolhydraatarm eten moet eten want koolhydraten zijn een belangrijk energiebron voor het lichaam. Het is de bedoeling dat je voorkomt dat er een teveel aan koolhydraten het lichaam binnen komt dat vervolgens als vet wordt opgeslagen.

Daarnaast kun je dit ondersteunen door andere koolhydraatarme producten te eten zoals gevogelte, vis, vlees, eieren, magere yoghurt en magere kwark.  

Koolhydraatarme producten

Dieet Pro is een van de best verkochte koolhydraatarme producten. Het bevat slechts 79 kcal per shake en is nagenoeg vrij van koolhydraten, vet en suiker. Dieet Pro bevat een speciaal soort langzaam verteerbaar eiwit genaamd micellar caseïne, gecombineerd met L-carnitine, groene thee en L-choline dat helpt om de lever te reinigen, en een complete mix van vitamines. Ook bevat Dieet Pro het mineraal chroom dat helpt om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Er is geen shake verkrijgbaar met zo veel unieke eigenschappen dat zo weinig koolhydraten bevat. Dieet Pro is uitstekend te combineren in alle koolhydraatarme diëten.

Koolhydraatarme recepten

Klik hier voor koolhydraatarme recepten als je een koolhydraatarm dieet wilt volgen. Je kunt ook gezonde en makkelijke recepten vinden op de Slim Pasta facebookpagina.

Volg ons op social media

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en recepten!

Er is een fout opgetreden bij het inschrijven, probeer het later nogmaals

U bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief

Top