Toegestaan & vermijden

Het voordeel van Dieet Pro is dat je gezonde voeding er naast kan blijven eten. De groene vinkjes geven aan wat is toegestaan tijdens Dieet Pro en de rode kruisjes geven aan wat je het beste kunt vermijden.

Wel

Verse vis

Verse vis zoals paling, makreel, haring, zalm en tonijn bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en veel onverzadigde omega-3 vetzuren.

Verse vis zoals paling, makreel, haring, zalm, en tonijn bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en veel onverzadigde omega-3 vetzuren. Eiwitten hebben weinig invloed op de bloedsuikerspiegel en geven dus een veel langer verzadigd gevoel. Daarnaast zijn onverzadigde vetzuren belangrijk voor hormoonspiegels en helpen ze lichaamsvet af te breken.

Mager vlees

Vlees bevat veel voedingsstoffen en is rijk aan eiwitten die weinig invloed hebben op de bloedsuikerspiegel.

Vlees bevat veel voedingsstoffen en is rijk aan eiwitten die weinig invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Van een maaltijd waarbij de nadruk wordt gelegd op vlees/vis/gevogelte met groente zal je veel langer energie hebben en je zal er ook een veel langer verzadigd gevoel van hebben.

Magere yoghurt, kwark

Magere yoghurt en kwark bevatten veel eiwitten, leveren weinig kilocalorieën en bevatten weinig verzadigde vetten.

Magere yoghurt en kwark bevatten veel eiwitten, leveren weinig kilocalorieën en bevatten weinig verzadigde vetten. Prima om als tussendoortje te nemen of om een schep Dieet Pro door te mengen.

Groente

Groente bevat veel vezels, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk bij vele processen in het lichaam.

Groente bevat veel vezels, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk bij vele processen in het lichaam waaronder processen om af te slanken zoals het in balans brengen van hormoonspiegels, de bloedsuikerspiegel en de omzetting van koolhydraten en vetten in energie. Daarnaast hebben groentes een sterk ontzurende werking in het lichaam. Suikers, wit meel producten, alcohol, maar ook eiwitten hebben een verzurende werking in het lichaam. Bij een neutrale PH zal je makkelijker afvallen dan wanneer je te veel verzuurd bent. Zorg er dus voor dat je dagelijks voldoende groente binnenkrijgt.

Fruit

Fruit bevat veel vitamines, mineralen en vezels en heeft het net als groente een ontzurende werking in het lichaam.

Fruit wordt in veel dieeten afgeraden vanwege het gehalte aan fruitsuikers. Toch bevat fruit veel vitamines, mineralen en vezels en heeft het net als groente een ontzurende werking in het lichaam. 1 tot 3 stuks fruit dagelijks is dus een prima manier om de zuurgraad in balans te houden en om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Water

Voldoende water drinken is erg belangrijk wanneer je wilt afvallen.

Voldoende water drinken is erg belangrijk wanneer je wilt afvallen. Water zorgt ervoor dat je lichaam zich kan ontdoen van afvalstoffen, het verhoogt de vetverbranding en zorgt ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt.

Kruidenthee

Kruidenthee heeft net als water een zuiverende en honger remmende werking en het werkt eveneens positief op de vetverbranding.

Kruidenthee heeft net als water een zuiverende en honger remmende werking en het werkt eveneens positief op de vetverbranding. Met name groente thee is een perfecte manier om de stofwisseling een boost te geven doordat het rijk is aan EGCG.

Zaden

Zaden bevatten veel vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde omega-3 en -6 vetzuren. Heerlijk over salades en een gezonde manier om je voedingsstoffen binnen te krijgen

Zaden bevatten veel vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde omega-3 en -6 vetzuren. Heerlijk over salades en een gezonde manier om je voedingsstoffen binnen te krijgen. Voorbeelden zijn pompoenpitten, zonnebloempitten, hennepzaad, sesamzaad, lijnzaad en chiazaad. Vooral chiazaad is de laatste tijd ontzettend populair aan het worden vanwege de enorme hoeveelheden voedingsstoffen die het bevat. Neem zaden wel met mate omdat ze toch een bron van koolhydraten zijn.

Superfoods

Superfoods zijn voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid voedingsstoffen bevatten en/of unieke eigenschappen bezitten.

Superfoods zijn voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid voedingsstoffen bevatten en/of unieke eigenschappen bezitten. Voorbeelden hiervan zijn o.a. goji bessen, acai bessen, chiazaden, spirulina, chlorella, hennepzaad, rauwe cacaobonen, tarwegras en gerstegras. Deze superfoods zijn een uitstekende manier om het lichaam in balans te brengen en te voorzien van essentiële voedingsstoffen. Meng bijvoorbeeld eens een theelepel chiazaad in een shake Dieet Pro, of gooi wat gojibessen door een schaaltje yoghurt met Dieet Pro.

Zilvervliesrijst, Aardappels, Quinoa

Quinoa wordt ook wel oergraan genoemd hoewel het niet echt een graan is. Het is glutenvrij, het bevat voornamelijk complexe koolhydraten, het is rijk aan eiwitten en zit bomvol met voedingsstoffen.

Quinoa wordt ook wel oergraan genoemd hoewel het niet echt een graan is. Het is glutenvrij, het bevat voornamelijk complexe koolhydraten, het is rijk aan eiwitten en zit bomvol met voedingsstoffen. Bij witte rijst is het vliesje verwijderd van de rijstkorrel waardoor het meer invloed heeft op de bloedsuikerspiegel. Dit kan dus beter vermeden worden. Bij zilvervliesrijst is dit niet het geval waardoor de koolhydraten langzamer opgenomen worden. Dit heeft dus de voorkeur. Ook aardappels zijn toegestaan bij Dieet Pro. Probeer dit wel met mate te eten. Leg de nadruk op vlees/vis/gevogelte met groente en neem quinoa, zilvervliesrijst of aardappels als bijgerecht omdat het toch relatief veel koolhydraten bevat.

Eieren

Eieren bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en weinig verzadigde vetten.

Eieren bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en weinig verzadigde vetten. Uitstekend om te nemen als tussendoortje of wanneer je in de avond nog trek hebt.

Verse soepen

Soep met vis, vlees of gevogelte bevat veel eiwitten. Soepen zoals tomatensoep en groentesoep bevatten veel vitamines en mineralen en hebben een positief effect op het zuur-base evenwicht in het lichaam.

In natuurwinkels zijn heerlijke bouillons verkrijgbaar waarmee je de lekkerste groente-, kippen-, tomaten-, garnalen-, vlees- en vissoepen kunt maken. Probeer zo min mogelijk zout te gebruiken omdat dit kan leiden tot hoge bloeddruk en vocht vasthouden in je lichaam.

Volkoren crackers

Crackers wegen meestal maar iets van 15 gram. De hoeveelheid koolhydraten die je dan binnen krijgt zijn te verwaarlozen

Crackers wegen meestal maar iets van 15 gram. De hoeveelheid koolhydraten die je dan binnen krijgt zijn te verwaarlozen. Beleg je cracker met mager eiwitrijk beleg zoals kipfilet, kalkoenfilet, rosbief, rookvlees, fricandeau, gekookt ei, filet american, carpaccio, gerookte zalm of tonijn voor een heerlijk tussendoortje.

Niet

Wit meel producten

Ook wit meel producten zoals cake, afbakbroodjes, pizza, koeken etc. bestaan voor een groot gedeelte uit enkelvoudige koolhydraten.

Ook wit meel producten zoals cake, afbakbroodjes, pizza, koeken etc. bestaan voor een groot gedeelte uit enkelvoudige koolhydraten die tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel leiden dan complexe koolhydraten of eiwitrijke producten. Probeer deze voedingsmiddelen dus ook zo veel mogelijk te vermijden. Deze producten zijn vaak geraffineerd en bevatten ook nauwelijks vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde vetzuren.

Frisdrank, vruchtensappen

In frisdranken, vruchtensappen, sportdranken en energydrinks zitten vaak enorme hoeveelheden suiker.

In frisdranken, vruchtensappen, sportdranken en energydrinks zitten vaak enorme hoeveelheden suiker. Vooral in sportdranken, cola en sinas, maar ook in vruchtensappen, die over het algemeen als gezond worden gezien, zit vaak suiker, glucosesiroop of dextrose, wat net als suiker enorme dikmakers zijn. Deze enkelvoudige suikers zorgen na inname dat de bloedsuikerspiegel razendsnel stijgt. Het lichaam reageert op deze snelle stijging van de bloedsuikerspiegel door een stoot van het dik makende hormoon insuline te produceren. Insuline zorgt ervoor dat deze suikers in de spiercellen kan worden opgenomen. Wanneer deze cellen vol zitten, wordt de rest opgeslagen als vetreserves. Door deze stoot insuline daalt de bloedsuikerspiegel weer in rap tempo, en een lage bloedsuikerspiegel leidt weer tot een drang naar suiker. Hoe meer (enkelvoudige) suikers je dus eet, hoe meer insuline je produceert en hoe sneller je weer trek krijgt in zoetigheid. Probeer dus altijd voedingsmiddelen te eten die weinig invloed hebben op de bloedsuikerspiegel (zie onderstaande voorbeelden Good Food). Daarnaast bevat het nauwelijks vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde vetzuren, maar kost het juist voedingsstoffen om het in het lichaam af te breken.

Koeken

Koeken bevatten grotendeels ook enkelvoudige koolhydraten en vaak veel verzadigde vetten.

Koeken bevatten grotendeels ook enkelvoudige koolhydraten en vaak veel verzadigde vetten. Hierdoor leiden ze tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel en bevatten ze vaak enorme hoeveelheden kilocalorieën.

Chips

Evenals koek bevat ook chips veel enkelvoudige koolhydraten en veel verzadigde vetten.

Evenals koek bevat ook chips veel enkelvoudige koolhydraten en veel verzadigde vetten. Hierdoor leiden ze tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel en bevatten ze vaak enorme hoeveelheden kilocalorieën.

Snoepgoed

Snoep bevat over het algemeen enorm veel suiker en leidt dus ook tot veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Snoep bevat over het algemeen enorm veel suiker en leidt dus ook tot veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevatten ze geen tot nauwelijks vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde vetzuren.

Ontbijtkoek

In tegenstelling tot wat in een aantal dieeten wordt geadviseerd wordt ontbijtkoek afgeraden.

In tegenstelling tot wat in een aantal dieeten wordt geadviseerd wordt ontbijtkoek afgeraden. Ontbijtkoek bestaat vaak voor het grootste gedeelte uit glucose-fructosesiroop en zit bomvol met suiker. Wanneer je wilt afvallen is dat dus zeker niet aan te raden.

Zoet brood(beleg)

Broodbeleg zoals jam, hagelslag, vlokken, gestampte muisjes, chocoladepasta bestaan ook weer voor een groot gedeelte uit suikers.

Broodbeleg zoals jam, hagelslag, vlokken, gestampte muisjes, chocoladepasta bestaan ook weer voor een groot gedeelte uit suikers en leiden tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Ook bevat het weer nauwelijks voedingsstoffen. Kies in plaats hiervan voor gezondere en eiwitrijke soorten broodbeleg zoals kipfilet, kalkoenfilet, ei, zalmplakken, tonijn, makreel, rookvlees, fricandeau, rosbief etc.

Toetjes, vla, vruchtenyoghurt

Schappen in de vries- en zuivelafdeling van de supermarkt staan vol met heerlijke toetjes, vla, vruchtenyoghurts en ijssoorten.

Schappen in de vries- en zuivelafdeling van de supermarkt staan vol met heerlijke toetjes, vla, vruchtenyoghurts en ijssoorten. Helaas zitten ook deze producten vaak bomvol met suikers en/of verzadigde vetten. Niet aan te raden wanneer je wilt afvallen dus.

IJs

Schappen in de vries- en zuivelafdeling van de supermarkt staan vol met heerlijke toetjes, vla, vruchtenyoghurts en ijssoorten.

Schappen in de vries- en zuivelafdeling van de supermarkt staan vol met heerlijke toetjes, vla, vruchtenyoghurts en ijssoorten. Helaas zitten ook deze producten vaak bomvol met suikers en/of verzadigde vetten. Niet aan te raden wanneer je wilt afvallen dus.

Sauzen

Sauzen maken gerechten vaak een stuk lekkerder maar zitten helaas ook vaak vol met suiker, glucosestroop en verzadigde vetten.

Sauzen maken gerechten vaak een stuk lekkerder maar zitten helaas ook vaak vol met suiker, glucosestroop en verzadigde vetten. Beter om te vermijden dus. Wil je toch een gerecht lekker maken, maak dan een saus zelf met verse ingrediënten of kies voor een heldere saus.

Pasta

Pasta is in Nederland in de meeste gevallen gemaakt van wit meel. Doordat hiervoor de vliesjes van de tarwekorrel verwijderd zijn wordt dit sneller in de bloedbaan opgenomen.

Pasta is in Nederland in de meeste gevallen gemaakt van wit meel. Doordat hiervoor de vliesjes van de tarwekorrel verwijderd zijn wordt dit sneller in de bloedbaan opgenomen en leidt het dus tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevat 100 gram pasta al snel zo'n 350 kcal. Volkorenpasta wordt langzamer opgenomen en bevat meer voedingsstoffen dan witte pasta. Deze volkorenvariant heeft dus de voorkeur, maar wanneer je wil afvallen kun je beter pasta zo veel mogelijk vermijden.

Frituurproducten

Gefrituurde producten bevatten nauwelijks voedingsstoffen en door het vet waarin ze gebakken worden bevatten ze ook ontzettend veel verzadigde vetten.

Gefrituurde producten bevatten nauwelijks voedingsstoffen en door het vet waarin ze gebakken worden ook ontzettend veel verzadigde vetten. Hierdoor zijn het caloriebommen die zo veel mogelijk vermeden moeten worden.

Alcohol

Alcohol bevat relatief veel kilocalorieën en wordt ook snel opgenomen in de bloedbaan waardoor het ook weer veel invloed heeft op de insuline productie.

Alcohol bevat relatief veel kilocalorieën en wordt ook snel opgenomen in de bloedbaan waardoor het ook weer veel invloed heeft op de insuline productie. Het wordt dus snel opgeslagen als lichaamsvet en kan dus in een dieet ook beter zo veel mogelijk worden vermeden.