Toegestaan en vermijden

Het voordeel van Dieet Pro is dat je gezonde voeding er naast kan blijven eten. De groene vinkjes geven aan wat is toegestaan tijdens Dieet Pro en de rode kruisjes geven aan wat je het beste kunt vermijden.

WEL

NIET

Toegestaan en vermijden 1
Groente bevat veel vezels, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk bij vele processen in het lichaam waaronder processen om af te slanken zoals het in balans brengen van hormoonspiegels, de bloedsuikerspiegel en de omzetting van koolhydraten en vetten in energie. Daarnaast hebben groentes een sterk ontzurende werking in het lichaam. Suikers, wit meel producten, alcohol, maar ook eiwitten hebben een verzurende werking in het lichaam. Bij een neutrale PH zal je makkelijker afvallen dan wanneer je te veel verzuurd bent. Zorg er dus voor dat je dagelijks voldoende groente binnenkrijgt.
Toegestaan en vermijden 2
Snoep bevat over het algemeen enorm veel suiker en leidt dus ook tot veel schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevatten ze geen tot nauwelijks vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde vetzuren.
Toegestaan en vermijden 3
Magere yoghurt en kwark bevatten veel eiwitten, leveren weinig kilocalorieën en bevatten weinig verzadigde vetten. Prima om als tussendoortje te nemen of om een schep Dieet Pro door te mengen.
Toegestaan en vermijden 4
Pasta is in Nederland in de meeste gevallen gemaakt van wit meel. Doordat hiervoor de vliesjes van de tarwekorrel verwijderd zijn wordt dit sneller in de bloedbaan opgenomen en leidt het dus tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevat 100 gram pasta al snel zo’n 350 kcal. Volkorenpasta wordt langzamer opgenomen en bevat meer voedingsstoffen dan witte pasta. Deze volkorenvariant heeft dus de voorkeur, maar wanneer je wil afvallen kun je beter pasta zo veel mogelijk vermijden.
Toegestaan en vermijden 5
Eieren bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en weinig verzadigde vetten. Uitstekend om te nemen als tussendoortje of wanneer je in de avond nog trek hebt.
Toegestaan en vermijden 6
In frisdranken, vruchtensappen, sportdranken en energydrinks zitten vaak enorme hoeveelheden suiker. Vooral in sportdranken, cola en sinas, maar ook in vruchtensappen, die over het algemeen als gezond worden gezien, zit vaak suiker, glucosesiroop of dextrose, wat net als suiker enorme dikmakers zijn. Deze enkelvoudige suikers zorgen na inname dat de bloedsuikerspiegel razendsnel stijgt. 
Toegestaan en vermijden 7
Verse vis zoals paling, makreel, haring, zalm, en tonijn bevatten veel eiwitten, nauwelijks koolhydraten en veel onverzadigde omega-3 vetzuren. Eiwitten hebben weinig invloed op de bloedsuikerspiegel en geven dus een veel langer verzadigd gevoel. Daarnaast zijn onverzadigde vetzuren belangrijk voor hormoonspiegels en helpen ze lichaamsvet af te breken.
Toegestaan en vermijden 8
Koeken bevatten grotendeels ook enkelvoudige koolhydraten en vaak veel verzadigde vetten. Hierdoor leiden ze tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel en bevatten ze vaak enorme hoeveelheden kilocalorieën.
Toegestaan en vermijden 9
In natuurwinkels zijn heerlijke bouillons verkrijgbaar waarmee je de lekkerste groente-, kippen-, tomaten-, garnalen-, vlees- en vissoepen kunt maken. Probeer zo min mogelijk zout te gebruiken omdat dit kan leiden tot hoge bloeddruk en vocht vasthouden in je lichaam.
Toegestaan en vermijden 10
Evenals koek bevat ook chips veel enkelvoudige koolhydraten en veel verzadigde vetten. Hierdoor leiden ze tot meer schommelingen in de bloedsuikerspiegel en bevatten ze vaak enorme hoeveelheden kilocalorieën.
Toegestaan en vermijden 11
Fruit wordt in veel dieeten afgeraden vanwege het gehalte aan fruitsuikers. Toch bevat fruit veel vitamines, mineralen en vezels en heeft het net als groente een ontzurende werking in het lichaam. 1 tot 3 stuks fruit dagelijks is dus een prima manier om de zuurgraad in balans te houden en om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.
Toegestaan en vermijden 12
Alcohol bevat relatief veel kilocalorieën en wordt ook snel opgenomen in de bloedbaan waardoor het ook weer veel invloed heeft op de insuline productie. Het wordt dus snel opgeslagen als lichaamsvet en kan dus in een dieet ook beter zo veel mogelijk worden vermeden.
Toegestaan en vermijden 13
Voldoende water drinken is erg belangrijk wanneer je wilt afvallen. Water zorgt ervoor dat je lichaam zich kan ontdoen van afvalstoffen, het verhoogt de vetverbranding en zorgt ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt.
Toegestaan en vermijden 14
Gefrituurde producten bevatten nauwelijks voedingsstoffen en door het vet waarin ze gebakken worden ook ontzettend veel verzadigde vetten. Hierdoor zijn het caloriebommen die zo veel mogelijk vermeden moeten worden.
Volg ons op social media
Wil jij meer tips voor afvallen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief met tips, recepten, kortingsacties en nog veel meer!